1
Sep

management

   Posted by: cristina_crow   in thoughts

Toata lumea face, dar mi se pare ca prea putini STIU ce e aia. Imi place ca unele companii romanesti chiar sunt interesate ca managerii lor sa STIE ce fac. De aceea isi instruiesc angajatii de pe pozitii manageriale. In altele…lucrurile merg dupa ureche.

Din cate invat si eu, si la scoala, si de la monsieur, se pare ca “managerul” ala, al unei “echipe”, are anumite responsabilitati, fapt pentru care este si REMUNERAT la nivel superior. Iar aceste responsabilitati se traduc in sintagme de genul “bunul mers al proiectului”. Pai, in acest PROIECT sunt clienti/beneficiari si furnizori. La nivel micro-managerial si de leadership al unei echipe, managerul (care, da, nu e totuna cu leader-ul, dar rolurile cam sunt asumate de o aceeasi persoana in cadrul unei echipe) are responsabilitatea de a furniza un serviciu/produs clientului. Poate fi vorba de un client extern companiei sau de un client intern. Oricum s-ar pune problema, proiectul are un deadline, agreat anterior inceperii proiectului, la care au convers si estimarile fiecarei parti, inclusiv ale furnizorului.

Diferenta dintre un manager adevarat si unul inchipuit este ca primul stie sa estimeze corect efortul si durata implicarii echipei sale in proiect, la un nivel de eficienta si efort realiste. In functie de asta si de CAPACITATEA acelui manager de a mentine datele stabilite ale proiectului se vede o echipa eficienta si una obosita si neeficienta.

Povestea cineva, nu am regasit rapid link-ul…un angajat al unei companii Suedeze, cum oamenii astia au proiecte de 2 ani. Lui i se pareau inutile, credea ca acel proiect poate fi realizat in cateva luni; cu toate astea, acei manageri insistau pe o multime de criterii si evaluari periodice de fezabilitate si performanta/calitate. Asa se face ca acele proiecte se terminau cu succes, la data stabilita si in parametrii stabiliti (si, nu, suedezii nu au ramas in urma cu tehnologia, DESI au terminat proiectul in 2 ANI). Asa se face UNII nu lucreaza overtime, nu au mereu cate un “mitigation plan” pentru ORICE, nu isi obosesc echipa de-aiurea. Ba, chiar mai mult, acei MANAGERI sunt PARTE A ECHIPEI, nu un strain care vine cu biciul…”Bai, baieti…s-a schimbat planul, de acum faceti asa si asa si trebuie sa terminati la data X”. Pai…de ce? Ca e imposibil de realizat lucrul Y la data X. Pai…si ce? Pai…decizia ta de “manager” nu este buna. Sa vad si eu un angajat in Romania ca ii spune asta “asertiv” managerului si nu este “luat la ochi”. Pentru ca in Romania, lucrurile se fac cand spune “shefu”, fara o logica si fara un proiect bine realizat si coerent, pe care sa-l si RESPECTE oamenii.

Spuneti-mi voi… Ce parere aveti? Exista MANAGERI in Romania? Caci mie mi se spune ca exista doar niste indivizi care iau decizii dupa cum numai mintea lor stie sau dupa cum le e “indicat” de mai sus, fara a avea transparenta si logica pentru cei care pana la urma vor realiza activitatea conforma acelor decizii.

Vreau si eu sa ma fac manager, dar cred ca voi urma calea aleasa de monsieur: http://www.prince2.com/what-is-prince2.asp. Daca voi ajunge vreodata manager, vreau sa fiu in “sync” cu echipa si deciziile mele SA AIBA SENS. Wish me luck :)

Tags: , ,

This entry was posted on Tuesday, September 1st, 2009 at 1:24 pm and is filed under thoughts. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

20 comments so far

punk
 1 

Sunt satul pana peste cap de project manageri care isi inchipuie ca pot sa planifice o activitate de dezvotare la nivel de zile. Diagramele Gantt in care inginerii lucreaza x zile la feature-ul y nu se aplica in lumea reala.
Povestea un coleg proaspat intors din China metoda de management chinez la ZTE: munca 6/7, 12/24, program ce a fost prelungit ulterior la 7/7 fiindca erau in intarziere. In felul asta au implementat un base-station Wimax, hardware + software, in vreo 3 luni. Oamenii nu aveau source control, dormeau pe scaune, dar la data anuntata putea face un apel mobil pe jucaria lor. Pot suedezii tai sa faca asta?

September 1st, 2009 at 2:12 pm
 2 

@punk: binenteles ca pot sa faca. Si mai mult: o vor face fara sa-si bata joc de oamenii aia, sa-i puna sa doarma la job, pe scaune :) ) BTW: Ericsson-ul e companie suedeza. Oamenii aia muncesc 7 ore pe zi. Si cu toate astea astia sunt lideri mondiali pe piata telefoniei mobile. Oare cum reusesc?

September 1st, 2009 at 2:21 pm
 3 

Păi la noi nu prea se face management (sau project management), din mai multe motive, cum ar fi:

* la noi nu se învață project management
* șefii “de sus” schimbă planurile și specificațiile după cum au chef, drept urmare devine inutil să planifici ceva pe termen lung
* angajații nu sunt capabili să-și estimeze efortul (aici e și problema cu cerințele imprecise).
* angajații nu respectă planurile (sindromul “eu sunt mai deștept decât oricine”, foarte des întâlnit la dezvoltatorii români).

I can go on and on and on :)

Și ca să-ți răspund la întrebare, ăia reușesc pentru că fac asta de zeci de ani. Noi facem de cât timp…. 3? 5?

September 1st, 2009 at 2:42 pm
 4 

@Ovidiu: deci sa inteleg ca tu crezi ca, la un moment dat, un manager roman va putea sa spuna “nu” unuia strain si ala sa zica: “da, ai dreptate, hai sa facem cum zici tu”? nu cred asta

September 1st, 2009 at 2:47 pm
Kris
 5 

Singura solutie la care ma pot gandi e sa nu mai avem nevoie de ei, sa lucram pt noi, pe cont propriu adica. Mai, nu exista pregatire pt manageri la noi. Se presupune ca e ceva care se invata din mers. Unii au aptitudini altii nu, dar nu asta e criteriul de promovare nu? Ti-am spus solutia. Si chiar dc s-ar face pregatire, la presiune, cum e la noi ar iesi la iveala adevaratul caracter. Nu toti au calitatile acelea, probabil nici eu dar na, tb sa mearga treaba nu?

September 1st, 2009 at 2:51 pm
 6 

Adica, asta este, nu? Sau cum?

September 1st, 2009 at 2:52 pm
punk
 7 

Ideea era alta, ca trebuie sa faci un compromis intre planning si executie. Cu cat birocratia e mai vasta cu atat proiectul e mai scump si mai lent. Metoda chinezeasca e una riscanta dar foarte competitiva, iti garantez ca Ericsson sa da de trei ori peste cap si nu face in trei luni nici un sfert din ce-au facut chinezii cu aceleasi resurse de timp si bani. Apropo, poate stii ca Ericsson angajeaza in Romania, si presupun ca si in China. Sa se fi terminat oare suedezii competenti ? :)

September 1st, 2009 at 2:55 pm
 8 

Fac asta ce cel puțin 2-3 ori pe săptămână la RnD Software, unde eu sunt Administrator/Director General, iar străinul este patronul, american, care se implică destul de mult în companie.

Uneori are dreptate el, uneori eu, și fiecare admite că se înșeală uneori.

Pe de altă parte, dacă nu te ține să-ți susții părerea și să spui “nu” când e cazul, nu ar trebui să fii manager. Activitatea asta implică și riscul de a călca pe coadă pe cine nu trebuie și să fii dat afară. Asta ca să mai explicăm unora și altora de ce “ăla care stă în birou și nu face nimic toată ziua” are salariu mare.

September 1st, 2009 at 2:55 pm
 9 

@Ovidiu: dap…ai dreptate. Asta incercam si eu sa zic, ca poate oamenii nu sunt instruiti sa fie manageri. Sau poate pur si simplu nu sunt facuti pentru asta, ci doar pusi acolo ca sunt buni de marionete.

September 1st, 2009 at 3:00 pm
 10 

Povestea cu suedezii era spuna de un tip din Mexic (parca…oricum, America de Sud…undeva) care lucra pentru o companie suedeza. Principiile bune de management se aplica oriunde, daca exista si oameni sa le aplice :)

September 1st, 2009 at 3:01 pm
dst
 11 

adevaru e undeva la mijloc cred eu. tine de mentalitatea romanilor care sunt f f maleabili si usor de convins. si in general nu au back-bone.

avem lume f pregatita si care se pregateste in continuu dar le lipseste cevaul care sa ii faca sa aplice fara ezitare ce stiu.

asta e valabil pe toate nivelurile de la cel mai mic negrisor pana la maharii de pm.

poate cu timpu si cu exp in domeniu software o sa devenim si noi altfel.

September 1st, 2009 at 3:03 pm
dst
 12 

cristina_crow vezi ca ai gresit. in limbaj elevat se zice face sens nu are sens.

September 1st, 2009 at 3:04 pm
 13 

@dst: ma bucur sa vad ca ai revenit pe blog si pui comentarii. Multumesc. Si, da, ai dreptate …sa FACA sens :P

September 1st, 2009 at 3:06 pm
 14 

@dst, @cristina_crow: mă scuzați, dar eu am învățat la școală că ceva “are sens”. Asta cu “face sens” cred că-i o traducere mot-a-mot din engleză (“to make sense”). Părerea mea.

September 1st, 2009 at 3:27 pm
 15 

@Ovidiu: glumeam :P Face sens? :P :P

September 1st, 2009 at 3:29 pm
 16 

Acum da :) Și puneți și voi smileys să înțeleagă omul :) :D :P ;)

September 1st, 2009 at 3:31 pm
 17 

ar trebui sa vorbiti cu “WHOOOOSH!!!….” sau chiar cu ASCII art cu omuletul si gluma care ii zboara pe deasupra capului.

inapoi la articol: nu cred ca exista manageri adevarati si inchipuiti, ci doar buni si prosti.

September 1st, 2009 at 4:12 pm
 18 

@nicu: Eh..ma exprimam si eu elegant :)

September 1st, 2009 at 4:17 pm
Delphi
 19 

Mei, ma bag si eu ca musca-n lapte. Eu am intalnit manageri f ok, care stiu cum sa abordeze echipa pentru a-si atinge tintele, si asta pentru ca se putea pune cot la cot cu ei sa mearga treaba. Sincer, eu cred ca si la noi exista manageri buni in stare sa isi asume responsabilitati. Oricum, sunt satula de manageri care nu sunt in stare sa isi asume greseala pentru slabul management si se pun cu biciul pe angajati, si Doamne, noi romanii suntem campioni la aruncat mata moarta in curtea vecinului.

September 1st, 2009 at 6:57 pm
 20 

@Delphi: multumesc MULTUMESC pentru comment :) Ai dreptate. Si am intalnit si eu. Dar astia sunt prea putini (parerea mea) si nu fac fata, mai ales cand omul de deasupra loc in ierarhia companiei nu este ca el :)

September 1st, 2009 at 7:02 pm

Leave a reply

Name
Mail (will not be published)
URI
Comment