asia – concluzii

.th

Din tot ce-am vizitat, Thailanda mi-a placut cred ca cel mai mult in sud-estul Asiei. E o combinatie de distractie, foarte multe chestii istorice, temple, vreme buna si oameni OK. Bine, m-am dat prin zone turistice mai mult, dar cam toata Thailanda e turistica ca au dictai golful si plaje cat cuprinde.

Lucrurile se negociaza, insa nu am dat de din aia care sa sara calul cu cerutul, mai pisca si ei acolo ceva in plus, dar de bun simt ca sa zic asa. O data stabilit pretul, aia e, nu se mai suceste nimeni.

Taxiurile, cel putin in Bangkok, taxeaza doar la kilometru, nu si la timp, ceea ce e foarte misto ca in functie de ora poti sa stai in trafic pana te bronzezi. Alea cu care am mers aveau un tabel pentru pasageri sa stie cat au de plata in functie de cati kilometri au mers. Ce se plateste extra sunt taxele de autostrada sau pentru alte tipuri de drum.

Viata e ieftina daca mananci orez sau noodles pana nu mai stii cum te cheama. Pestele e si ala ieftin (din ce se gaseste local), da orice altceva  mai cu carne sau in mai multe combinatii incepe sa ajunga la preturi similare cu ce se gaseste si prin Bucuresti, poate un picut mai ieftin.

Au niste frigarui de se vand pe strada pe la 10 baht bucata, da ca sa te saturi din alea tre sa iei 10-20 asa + ceva pe langa. Deci nu chiar asa ieftin pe cat pare :)

Ce-am suferit cel mai tare pe acolo a fost dupa o cafea buna. Singura aproape okish am baut-o la un carciuma in Khao San Road si a fost vreo aproximativ 12RON si a vrut sa fie espresso, da le-a cam dat cu virgula la gust.

Infrastructura e foarte bine pusa la punct, autobuzele sunt regii soselelor la transportat turistii ieftin dintr-o parte in alta.

Regimul de vize este extrem de permisiv si daca nu sari calul cu statul peste cat scrie pe viza, platesti o mica amenda si aia e, nu s-a intamplat nimic, poti sa mai vii in vizita.

Exista Tourist Police care patruleaza in zonele populate cu turisti. Stiu engleza OK, iti pot raspunde la intrebari de unde sa te duci sau ce sa vezi. Cam tot in zonele alea umbla si cei de la Imigrari, ca mai sunt oameni care uita sa plece din Thailanda.

Desi sunt extrem de multe scootere pe strazi, se conduce civilizat, se semnalizeaza, de claxonat claxoneaza doar taxi-urile de tip hop-on/off din statiuni si cam atat, in rest doar daca e motiv. In Bangkok n-am avut tupeu sa merg singur pe scooter, dar in restul de localitati n-am avut dileme, desi ei conducand pe partea gresita a drumului am avut oaresce dificultati cu prioritatea… da m-am descurcat uitandu-ma si la altii cum fac :)

.la

Cu Laos mi-am cam luat teapa, ca m-am dus sa vad cum arata un oras care face parte din UNESCO World Heritage, si anume Luang Prabang, si am dat de oameni care vand chestii scumpe la turisti, iar in muzee nu poti sa faci poze. Multe atractii erau in afara orasului si se organizau doar pentru grupuri de turisti, unde sa te duca, sa-ti arate stuff si sa te intoarca inapoi.

Infrastructura e praf, drumurile sunt vai de capul lor o data ce-ai iesit din zona turistica. preturile sunt similare cu Thailanda, dar calitatea mi s-a parut mult mai proasta.

Comunismul asta nu-i ajuta deloc.

.kh

Lumea vine in Cambodia pentru Agkor Wat in special si pentru parcul arheologic Angkor in general. Orasul de langa se cheama Siem Reap si este incredibil de turistic. Strada principala se cheama Pub Street si, dupa cum ii spune numele, e plina de carciumi deschise de dimineata pana noapte asteptand turistii sa bea si sa manance.

Mancarea e relativ ieftina, similar cu ce gasesti in Bucuresti la o carciuma de cartier, da nici multa nu e. Mananci asa… frantuzeste :))

Ce n-am apucat sa vad si regret asa un pic, sunt doua chestii din Phnom Penh: Killing Fields si S21. Dar vizitatul dura juma de zi maxim din ce am aflat si sa bat drumul din Siem Reap pana in Phnom Penh si dupa aia avion si alte chestii am zis ca pas, poate cu alta ocazie.

Ce m-a frapat e faptul ca moneda “oficiala” este dolarul american. La bancomat poti scoate Riel sau USD. Rielul este folosit ca rest pentru chestii sub 1 dolar si se socotesc 4000 de riel la un dolar, si cred ca cea mai mica bancnota e de 1000. Monezi n-am vazut.

Infrastructura e praf, e incredibil de mult praf pe strada si gandacii si soarecii sunt la ei acasa.

Legat de carciumi, au un obicei foarte prost ospataritele cand te opresti sa te uiti la meniu sa vezi daca ramai sau cauti alta carciuma: vin si se baga in tine si ce-ti dam, avem mese, e totul bun… e asa super creepy. Ajunsesem sa ma uit sa vad daca e vreo una pe aproape si sa ma uit repede pana nu apare…

Se conduce sa moara ma-sa complet haotic, eu n-am inteles nimic. Toata lumea claxoneaza, se baga, de semnalizat asa mai putin si regulile de circulatie nu sunt convins ca exista.

.sg

Dupa salbaticie si culturalizare am zis sa ma duc la civilizatie, si primul stop a fost Singapore. Bai, civilizatie. Metrou pana in aeroport, curatenie – cred ca e primul aeroport pe care l-am vazut cu mocheta pe jos. Lucru care ajuta la dormit confortabil ca e cald si bine.

Orasul in sine e foarte bine sistematizat, transport in comun foarte bun, ajungi unde ai nevoie aproape imediat.

Dar, ca trebuie sa fie si un dar, e scump cu spume. Dolarul singaporez e cam la 1.5SGD pentru 1EUR. O bere din zona e undeva la 7-11SGD, alea de import mai de fite sunt mai scumpe. O masa cat de cat OK e undeva la 10SGD in locurile cu mancare “de pe strada” sau cam 20SGD la o shaormerie unde nu mananci chiar asa mult cum te-ai astepta.

Au facut niste chestii misto cu gradinile botanice si gradinile din golf, dar mi s-a parut un oras un pic de plastic asa. E mult prea curat, stiam ca au obsesia cu curatenia, da mi s-a parut parca exagerat.

Exista zone foarte bine delimitate de ce tipuri de oameni traiesc unde: China Town, Little India, Central Business District si altele.

Singapore e unul din orasele in care ma gandeam sa ma relochez, ca vreme frumoasa, conditii, infrastructura… da acu ca l-am vazut… parca nu prea.

.hk

Impresionant. Impresionant. Impresionant.

Hong Kong-ul m-a lasat cu gura cascata. Vazusem la TV pe Discovery documentare despre cum au facut insula pe care e acum aeroportul, autostrazile care-l leaga cu insula Hong Kong, zgarie norii si alte cele.

Dar sa vad cu ochii mei… lucrurile au o alta dimensiune. Ce-am vazut acolo a fost o masinarie din aia de face poduri, ca se pare a crescut traficul si mai e nevoie de drumuri. Si zic asta ca iar, vazusem filmulete si chestii… da e exagerat de mare o din aia sa te uiti asa la ea de aproape.

Orasul in sine este pe o insula care se cheama Hong Kong, dar s-a extins si in Kowloon (Noile Teritorii). La nord exista graninta cu Shenzen.

Mi se pare un oras dezvoltat organic, facut misto cu drumuri OK, o retea de metrou foarte extinsa si statii mari, ca sunt totusi 8 milioane de oameni acolo, iar in zona cea mai aglomerata densitatea populaltiei este de ~143000 locuitori/km^2.

.mo

Asta nu m-a dat pe spate. Fosta colonie portugheza, e impartit in doua:

• Zona unde locuiesc oamenii si arata mai mult sau mai putin a un mare ghetou, cu zabrele la geamuri peste tot, inclusiv la etajele superioare.
  • Zona cu cazinouri, care este foarte ingrijita, totul nou si curat. Probabil sa te faca sa dai banii mai usor pe jocurile de noroc.

Vize

• Thailanda: se poate lua inainte de la ambasada sau pe aeroport la sosire. E nevoie de dovada de bilet de iesire din tara (avion, barca, autobuz) si rezervari la hotel pe perioada sederii. Viza cu o singura intrare si sedere 30 de zile costa 30EUR la ambasada sau o viza cu o singura intrare luata pe aeroport la sosire si sedere 15 zile costa 1000 Baht (sunt bancomate inainte de ghiseele de viza).
  • Laos: 30USD viza cu o singura intrare, sedere 30 de zile. E nevoie de completarea unui formular, si o poza de pasaport (daca n-ai, dai un dolar la vames si merge si fara poza). Plata se accepta numai in USD.
  • Cambodia: 30USD viza cu o singura intrare, sedere 30 zile. E ca la aia de Laos, doar ca daca n-ai poza de pasaport tre sa dai doi dolari la vames :)
  • Singapore: trebuie completat doar un formular de Embarkment/Disembarkment la sosire si cam atat, nu iti cer bani si iti pun doar stampile in pasaport. Au o obsesie cu drogurile si scrie mare cu rosu pe formularul ala ca te omoara daca te prind cu asa ceva.
  • Hong Kong: nu trebuie viza, se completeaza doar un formular de Embarkment/Disembarkment. Iti dau un fluturas de trebuie sa-l predai la plecare, ca nu mai pun stampile in pasaport.
  • Macao: nu trebuie nimic, iti dau doar un fluturas pe care scrie pana cand poti sa stai. La plecare doar verifica pasaportul, nu te intreaba de fluturas.

Impresii de la fata locului:

• Aia care scriu chestii pe internet despre SE Asiei sunt de trei tipuri:
    • aia de n-au mai calatorit niciodata si orice vad nou li se pare misto. Eventual daca vin din Australia/Anglia sunt incantati de toate cacaturile posibile. Cu review-uri din astea mi-am luat io tepe legat cam de cat timp e de stat intr-un loc sau altul.
    • aia de n-au fost niciodata in Asia, da scriu recomandari de locuri dupa ce au citit descrieri in ziare sau au vazut ei la televizor. Le doresc multa muie.
    • Aia din tarile vecine care vin in vizita tot asa ‘on the cheap’ si sunt obisnuiti sa manance orez prajit non-stop si atunci pot sa stea cu $15 pe zi intr-un loc cu tot cu mancare si cazare.
  • Mancarea ieftina:
    • Aia de pe strada e ieftina daca te saturi cu putin, si cand zic putin, chiar zic putin. Ca de obicei se vinde la bucata si bucata nu e mare, asa ca trebuie mai multe bucati. E buna la gust si faptul ca e facuta in wok cre’ca omoara majoritatea chestiilor nasoale, ca ideea de frigider nu prea exista la vandut mancare.
    • Orezul prajit e mancarea de baza. Orezul prajit acolo e ca pilaful la noi. Dar nu poti manca pilaf si’n sculare si’n culcare.
    • Problema e ca nu prea stii mereu ce mananci si cateodata ti-o furi sau faci o indigestie din aia de te tine cu zilele.
  • E al dracu de greu sa gasesti cafea okish. Fie dai de cafea instant, fie de din aia tinuta in punga pana a expirat si punga, daramite cafeaua.
  • Transportul cu autocarul e super ieftin daca n-ai o problema sa stai o zi in el si sa te coste opririle mai mult decat biletul in sine.
  • Hostelurile sunt in mare parte OK daca ai grija sa citesti cu atentie ce-au scris aia in review-uri, sa-ti faci o parere cat de cat obiectiva. Iti mai iei si tepe, dar alea cred ca fac parte din farmecul de a sta cat se poate de ieftin intr-un loc.
  • Zburatul e relativ ieftin in functie de cat de populara e zona de destinatie si aia de unde pleci. Ca daca stai la dracu in praznic, o sa fie scump avionul, daca esti intr-o zona in care toata lumea vrea sa vina si sa plece, atunci e competitie si preturile sunt chiar bune.
  • Cazarea a fost de obicei cea mai ieftina chestie din ecuatie. Restul de lucruri au avut preturi semi-decente in functie de locatie si de zona. Mancatul de pe strada e misto primele dati, da dupa o vreme mai schimbi ca toti vand cam aceleasi lucruri si parca vrei si un sandwich, nu numai frigarui semi-facute.
  • Sa vezi un sobolan sau gandaci e distractiv asa primele 2-3 dati, dupa aia nu mai e asa distractiv cand te bati cu ei pe mancare :))
  • Berea e ieftina, restul sunt mai scumpe. Eu daca beau bere ma doare capul de la sub un litru, asa ca am baut de obicei cocktailuri, in principal Mojito.
  • Cei mai multi bani i-am dat pe zburat. Cred ca aproape jumate din costul plimbarii asa. Motivul principal a fost oboseala acumulata de la mers cu autobuze si barci. Pentru ca e ieftin, da dupa aia o zi cel putin trebuie sa tragi pe dreapta sa-ti revii si daca iar ai autobuz, se cam aduna si ajungi sa mergi zombie pe strada chiar daca apuci sa dormi cat de cat, ca tot nu are timp corpul sa-si revina.
  • E misto sa te plimbi cu rucsacul in spate, intalnesti oameni, ai parte de experiente misto, poti sa vezi multe chestii in multe locuri intr-un timp foarte scurt. Dezavantajul e ca parca cateodata e prea mult si trebuie sa te mai opresti sa ai timp sa asimilezi informatia.
  • Daca mergi cu autobuzul si stai la hostel, poti sa-ti faci programul de pe o zi pe alta fara sa te doara capul sau sa creasca costurile prea mult, pentru ca hostelurile taxeaza pe pat in functie de sezon (mai sunt unele de taxeaza weekend-ul mai mult, dar cam atat si aia de obicei in locurile scumpe gen Singapore sau Hong Kong).
  • Dupa o vreme devine plictisitor sa te tot duci sa vezi temple din simplu motiv ca toate arata cam la fel: ornate pe dinafara, multi Buddha de diferite dimensiuni pe dinauntru.
  • Aerofolot are un serviciu la bord foarte bun pe curse lungi. Nu prea’s punctuali, da na… cand nu te grabesti nicaieri nu te intereseaza prea tare aspectul asta. Cine le-a facut site-ul cre’ca e ruda cu aia de-au facut si site-ul de la Tarom, ca la fel de prost e  facut. Aeroportul Sheremetyevo nu e chiar prietenos cu pasagerii, dar nici exagerat de rau nu e.

Planul initial era sa stau mai mult, dar era facut pe baza a ce citisem pe Internet si diversi ziceau ca e de stat ca a vezi diverse, dar pricep destul de repede stuff si nu tre sa stau o saptamana sa ma prind de lucrui si ma plictisesc ingrozitor daca stau aiurea fara sa mai vad ceva nou.

Mai trebuie sa bifez cateva tari prin Asia (China, Japonia si Coreea de Sud) si pot sa zic c’am vazut-o. Si acum ca am o idee cum sta treaba pe acolo sa pot sa planific lucrurile sa ies mai castigat din punct de vedere vizitat lucruri misto intr-un timp relativ decent fara s-o ard aiurea.

Asa per total a fost o experienta super misto pentru mine, un pic obositoare ca m-am plimbat singur, dar am vazut locuri si oameni, am invatat despre despre cultura locala si un pic si ceva despre mine :)

2 thoughts on “asia – concluzii

1. Hello. Daca nu-i o intrebare prea personala, poti sa-mi spui te rog cam cat ai cheltuit in total cu aceasta vacanta/experienta? Multumesc :)

1. Un pic mai mult decat mi-am propus, dar totusi n-am dat faliment. Cam un salariu mediu de prin vest, ca sa nu dau cifre exacte.