luang prabang on the cheap

12/01/2016

Am ajuns pe la 17 si un pic, intr-un fel de semi-port la vreo 10km de oras. De acolo am platit 20000KIP pentru un tuktuk pana in centrul orasului. 7 oameni intr-o remorca, ca vitele.

In afara orasului drumurile sunt ca cam prin .ro, sparte, pline de gropi si asfaltate prost. Cu masini parcate aiurea pe strada :)

Am ajuns in centrul orasului, ne-a dat ala jos si aia a fost. Am gasit pe unul sa-l intreb unde draci e hostelul unde stau, ca nexam SIM in telefon si nexam internet. Am aflat, e aproape de centru (cam tot e aproape de centru) si m-am dus sa ma gazez. Hosteul asta e intr-un fel de fosta casa coloniala si cre’ca au convertit niste camere de servitori in dormitoare, au inghesuit 2 paturi suprapuse intr-o camera si aia a fost, l-au facut Guest House :)

Am nimerit cu un spaniol si cre’ca doi nemti in camera.

Am lasat rucsacul si restul de chestii, si m-am dus prin oras sa caut un SIM de date sa bag in telefon. Am asit 5GB de date pentru 70000KIP, care inseamna ceva sub $10, lucru foarte bun de altfel.

M-am invartit un pic pe acolo prin centru, lucrurile arata similare cu alea din Thailanda, nimic nemaivazut aici.

M-am intors la hostel si nani, ca 3 zile de drum au cam inceput sa-si spuna cuvantul.

13/01/2016

Trezit de dimineata pe la 8, dusuit, bagat micul dejun care fu bun (omleta cu paine) si ma dusei sa vad chestii prin oras.

Imi luai teapa cu muzeul national Luang Prabang, ca 30000KIP intrarea da fara poze. Si fara  poze la modul ca sunt unii de stau cu geana pe tine si cum te-au ginit te pun sa stergi pozele. Eu tot reusii sa fac vreo 2-3 pe sestache cu telefonul, ca am zis futu-i, daca tot imi luara banii…

Astia spre deosebire de thailandezi, cer bani pentru temple: ori pentru intrare, ori pentru poze. Cum te prind, te mai ard de cativ KIPs acolo.

Fusei dupa aia la un templu de e pe un deal in mijlocul orasului, facui niste poze la oras si cam atat, ca sus era doar o stuppa si un mic templu cu un Buddha si mai mic.

Alte temple, alti bani, alte poze. Singurul mai spectaculos asa fu unu dea avea un fel de barca inauntru cu decoratiuni misto.

Gasii o cafea si-un croissant, chiar okish asa, ca cel putin in .th, sa gasesc o cafea buna la un pret decent era misiune imposibila.

Dupa aia o mai arsei aiurea pe strazi, pe la 2 asa ma dusei sa-mi fac un masaj in stil Lao. O idee proasta, ca m-a jucat aia in picioare si cre’ca mi-a rearanjat coastele, ca masajul astora e dur rau. M-am mai jucat una in picioare prin Chiang Mai si mi s-a parut dureros, da mi-am schimbat azi parerea, ala era chiar uman in Chiang Mai comparativ cu asta de azi. Macar imi dadura o apa plata moca la final. Probabil sa-mi trag sufletul.

Dupa aia halii o mancare traditionala, un fel de stufat picant de pui. Mancai puiul si legumele pe care le-am identificat ca ar fi comestibile pentru mine. Maine cre’ca ma duc sa bag un burger.

Gasii un loc cu bere european si dadui un purcoi de bani pe un Hoegaarden, da merita. Prima bere normala in mult timp.

Ajunsei la hostel, imi facui rezevari la toate avioanele de acu incolo, ca mi s-a cam luat de atata de atata plimbat.

14/01/2016

De dimineata m-am trezit pe ploaie, cu noaptea in cap pe la 8 fara un pic. Evident dus si alte activitati matinale, dupa care m-am dus sa ma invart aiurea prin oras. Mai gasii un templu, mai facui cateva poze, baui o cafea ‘Lao style’ care e o cafea la filtru pusa intr-un pahar, un ‘pain au chocolat’ care era un fel de croissant cu nutella cum se vindeau o data cand eram io mic la scoala pe post de corn.

Imi mai luai niste plasturi, tre sa ma mai tina un pic pana dau e o tara civilizata sa fac o vizita la o clinica sa vad ce ma-sa are de nu se vindeca duda aia de rana de mi-am facut-o de la slapi in Bangkok.

O arsei un pic pe net sa vad care mai e starea natiunii. Well, la fel de maro si putitoare ca atunci cand am plecat, deci nimic nou in aceasta privinta.

Imi luai hainele de la spalat, tre sa-mi trag rucsacul pe hol sa-l aranjez un pic ca in camera nu e loc. Deschisei geamul sa aerisesc ca era cam lipsa de aer.

Cre’ca tre sa-mi spal blugii sau sa-i aerisesc. Sa vad cum e vremea la urmatoare destinatie, ca parca i-as aerisi ca poate iese mirosul din ei fara spalat.

Cam plictisitor Luang Prabang asta, ma asteptam la ceva mai mult de la un oras pe lista UNESCO World Heritage. Da in afara de oameni care vor sa vanda chestii la turisti si turisti, nu prea e nimic de facut. Macar e relativ ieftin si asta cre’ca e primul care chiar o sa fie ieftin cum trebuie.

Imi luai bilet sa vad o cascada, Kuang Si, acu astept cuminte sa se faca ora de plecare. Ar cam trebui sa ma duc sa-mi iau ceva de halit si sa las laptopul la incarcat, ca fac cicluri aiurea cu bateria.

Drumul pana la cascada trece prin niste locuri similare cu drumul ala national de strabate judetul Dambovita, cu case darapanate, copii de se joaca pe strada, tuk tuk-uri in loc de carute, lipsa asfalt si poduri nerenovate din 1900 toamna care scartie la o dubita care trece pe ele si to asa.

Inainte de intrarea la cascada exista un proitect sustinut de niste francezi de salvat ursi din captivitate.

Dupa ce am platit intrare, am inceput incet incet sa merg spre cascada. Drumul e foarte misto si cascada reprezinta de fapt mai multe, una un pic mai mare ca alta pana la aia finala care e foarte inalta. Peisajul este foarte foarte misto, cu laculete turquoize, caderi de apa super super misto, iar modul in care o descoperi… ar fi o frumoasa poveste, incet, pe ascunse, ca drumul e serpuit, nu stii ce va urma…

Dupa ce am ajuns sa vad cascada mare in toata splendoarea ei, m-am apucat sa urc pe deal in sus sa vad e unde vine. Mereu am vrut sa stiu de unde vine o cascada.

Urcusul, desi vertical e vorba de ~60-70m, este foarte foarte abrupt, natural, te tii de ce poti si incerci sa nu-ti rupi gatul :) L-am dovedit. Cand am ajuns sus mi-a picat fisa ca mai tre sa-l si cobor, ceea ce e un pic mai dificil decat urcatul.

Dupa ce m-am intors, am mai facut niste poze, iar de la intrare mi-am luat niste banane coapte sa vad cum sunt. Tot ce pot sa zic e ca’s interesante si merg o data, da nu e cvea ce-as manca de prea multe ori.

Seara, bagat repede un curry cu pui si somn, ca am ajuns rupt la hostel, ma dureau umerii ceva de speriat.

15/01/2016

M-am trezit cu muci, ca am reusit sa dorm un pic descoperit azinoapte, m-am dus la o farmacie sa-mi iau vitamina C si niste aspirina, am bagat si un shake de fructe de control. Imi luai si niste pansamente, ca duda aia de buba tot nu se vindeca ca nu pot s-o las  sa stea la aer mereu sa apuce sa faca coaja iar prin bandaj nu pare sa respire cum trebuie.

Ma intorsei la hostel si dormii un pic ca eram mega rupt, dupa aia ma dusei sa halesc. Gasii un peste inabusit cu lamaie, bunut, n-am ce zice. Incercai sa beau un latte da fu oribil si luai doar cateva guri din el.

Mai bagai un shake de fructe. Vitamine si chestii :)

Acu la hostel sa imi fac planul cu impachetatul ca maine o iau iar din loc.

Mno daca tot am timp si-o frec aiurea, sa zic un pic si despre Luang Prabang: overall e cam teapa asa. Adica e super mega orientat pe turism, in locuri de pe langa oras: elefanti, stat cu triburile, plantat orez, vazut chestii. Asta cu triburile cre’ca e cea mai mare teapa, ca tot ce zic despre aia e ca uite cum e viata traditionala in Laos, la Khmu si Hmong. Ca si cum ai zice ca la in .ro la tara toti poarte costume populare non-stop :) la fel si cu elefantii, au unii reclama ca ‘Maxi is waiting to meet you’, unde Maxi e un pui de elefant de la o ferma. Imi inchipui ca le face panarama fermierilor de-l au in fiecare seara daca nu-si fac norma de adus oameni noi pe care sa-i intalneasca el…

Cum iesi din centru un pic, zona turistica, e totul spart si vai de capul lui, cu drumuri de pamant, infundate ca pe aici mai ploua asa din cand in cand fiind o zona semi-montana.

In fiecare seara, strada principala din centrul orasului se inchide si se deschide Night Market, o insiruire de corturi in care se vand chestii facute local, tricouri, sandale, papuci si toate crapurile posibile. Toata lumea vinde aceleasi lucruri, la nesfarsit. Pe vreo 2 alei laterale este un fel de Food Market in care ai cam 2 optiuni: ‘All you can eat’ la vreo 15000LAK pe farfurie, cam orice in afara de carne si carne de pui/porc si peste. Cam toata, cu exceptia porcului e facuta la gratar, aia de porc e de obicei prajita.

Masa de seara o servii la Night Market. Initial incercai niste carnaciori de-ai lor, da luai o gura dintr-unul si ii aruncai ca erau aproape numai grasime. Dupa aia bagai o pulpa de pui la gratar cu sos chilli dulce nepicant. Aia fu buna. Ma mai invartii un pic si acu din nou la hostel, pusei ceasu sa sune ca dimineata o iau din loc. Cre’ca in curand trag obloanele sa-mi mai treaca un pic din raceala, ca ii mai dadui cu pastile.

De ieftineanu a fost okish, am scos de la bancomat echivalentul a 135EUR pentru 4 zile de stat aici, cu halit in oras, halit pe barca (ca primii bani i-am scos in Pak Beng). Mai am sa platesc dimineata vreo ~ $25 cazarea aici + spalatul rufelor, da sper sa pot plati cu ce LAK mai am si restul cu cardul, ca dup aia nu mai am ce sa fac cu ei.

In mare cam asta a fost experianta mea cu Laos si in special cu Luang Prabang.